budowa

Szanowny Użytkowniku,

Zanim zaakceptujesz pliki "cookies" lub zamkniesz to okno, prosimy Cię o zapoznanie się z poniższymi informacjami. Prosimy o dobrowolne wyrażenie zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz udostępniamy informacje dotyczące plików "cookies" oraz przetwarzania Twoich danych osobowych. Poprzez kliknięcie przycisku "Akceptuję wszystkie" wyrażasz zgodę na przedstawione poniżej warunki. Masz również możliwość odmówienia zgody lub ograniczenia jej zakresu.

1. Wyrażenie Zgody.

Jeśli wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych Zaufanych Partnerów, które udostępniasz w historii przeglądania stron internetowych i aplikacji w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i aplikacjach w celu określenia Twoich potencjalnych zainteresowań w celu dostosowania reklamy i oferty), w tym umieszczanie znaczników internetowych (plików "cookies" itp.) na Twoich urządzeniach oraz odczytywanie takich znaczników, proszę kliknij przycisk „Akceptuję wszystkie”.

Jeśli nie chcesz wyrazić zgody lub chcesz ograniczyć jej zakres, proszę kliknij „Zarządzaj zgodami”.

Wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Możesz zmieniać zakres zgody, w tym również wycofać ją w pełni, poprzez kliknięcie przycisku „Zarządzaj zgodami”.




Artykuł Dodaj artykuł

Kontrowersyjne bryły

Studenci architektury na podstawie bryły budynku potrafią ocenić do której epoki przynależy.

Studenci architektury na podstawie bryły budynku potrafią ocenić do której epoki przynależy. Patrząc na jego kształt widzą style i trendy, które dominowały w danym czasie. Bo to właśnie bryła jest znakiem rozpoznawczym architekta i daje impuls do dialogu z odbiorcą.

Empire State Building w Nowym Jorku , Wieża Eiffla w Paryżu czy opera w Sydney, to budynki, które wyznaczały ścieżki i inspiracje dla architektów. Były nowatorskimi projektami, które wyróżniały się na tle miejskiego krajobrazu, wywoływały dyskusje, uśmiech na twarzy, a w skrajnych sytuacjach nawet oburzenie.

Wbrew regułom

Joern Utzon, krytykowany pod koniec lat 50. XX wieku za swój odważny projekt, dopiero niemal pół wieku po zaprojektowaniu gmachu Opery w Sydney został uhonorowany Nagrodą Pritzkera, określaną Noblem w dziedzinie architektury. Zaprojektowany przez niego budynek przypominał kształtem żagle, będące uzupełnieniem otaczającego go morskiego krajobrazu. W latach 50., kiedy tworzył Utzon,  królował modernizm, dominowały kubiczne formy, dlatego wychodząc poza obowiązujące ramy, architekt naraził się na krytykę. Uznawany niegdyś za ekscentryczny, budynek Opery jest obecnie symbolem Sydney i całej Australii.

Szkielet z metalu

Nie inaczej było w przypadku wieży Eiffla, która początkowo budziła skrajne emocje, wywoływała dyskusje i spory, by ostatecznie zostać uznaną za symbol Paryża i ikonę architektury. Usytuowanie wieży w historycznym centrum miasta wzbudziło kontrowersje wśród konserwatywnych mieszkańców Paryża, którzy chcieli utrzymać obowiązujące status quo. Wieża zaprojektowana przez Gustave Eiffela z okazji 100. rocznicy Rewolucji , miała być zdekonstruowana z końcem wystawy. Dziś jest silną dominantą w przestrzeni miejskiej Paryża, wokół której toczy się życie mieszkańców i odwiedzających miasto turystów.

Podpis architekta

Projektowanie budynku architekt zaczyna od szkicu bryły. Przykłada do niego dużą wagę, bo to na podstawie jej wyglądu obserwator uznaje budynek za atrakcyjny bądź nie. – Bryła decyduje o unikalności stylu danego architekta. Jest dowodem jego umiejętności i wyobraźni. Za pomocą narzędzi, jakie oferuje program SketchUp Pro, można zaprojektować budynek, którego wszystkie elementy będą z precyzją odzwierciedlać jego rzeczywisty wygląd. Jest to bardzo ważne, z uwagi na to, że bryła budynku jest niczym podpis artysty pod dziełem – mówi Łukasz Popławski z firmy ProGrupa. To na podstawie bryły uznaje się dany budynek za nowoczesny. Architekt decydując się na określony styl w szkicowaniu bryły, tym samym tropem podąża przy projektowaniu wnętrza budynku. Bryła jest dla niego inspiracją, w którą architektoniczną stronę pójść.

Pogoń za nowością, poszukiwanie oryginalności cechuje pracę dzisiejszych architektów. Eklektyzm w sztuce, dotknął także architekturę, stąd trudno doszukiwać się stałych trendów w bieżącej działalności architektów. Ich projekty nie wzbudzają także takich kontrowersji, jak te autorstwa Gustave Eiffla czy Joerna Utzona. Może to nowatorskie prace tych autorów przetarły szlaki architektom, a może to my zmieniliśmy się w bardziej liberalnych, otwartych na nowości obserwatorów?